Novi trendovi

Marija Suzić, Direktor Razvoja, All Me Cosmetics & Pharmaceuticals

AKTIVNE SUPSTANCE U SAVREMENIM ANTI-AGE KOZMETIČKIM PROIZVODIMA

novembar 2014

Koža, a posebno koža lica je kompleksan i osetljiv deo tela na kome su posledice starenja i uticaja spoljašnje sredine izuzetno vidljive. Tipični znakovi starenja i oštećenja kože podrazumevaju formiranje bora, suvoću kože, smanjenje blistavosti i nejednaku pigmentisanost kože. Takođe, ne manje bitne posledice vizuelnog starenja podrazumevaju osećaj neprijatnosti i gubitak socijalnog samopouzdanja. To su osnovni razlozi zbog kojih poslednjih godina postoji sve veći broj istraživanja iz oblasti prevencije starenja i oštećenja kože. Naime, činjenica je da ljudi žele da izgledaju mlađe i zdravije. Među novim kozmetički aktivnim sastojcima i formulacijama proizvoda na tržištu, nekoliko je zaslužilo posebnu pažnju zbog dokazane efikasnosti i bezbednosti.

BAKUHIOL

Bakuhiol ima efekte slične retinolu koji se danas široko koristi u kozmetičkim proizvodima jer dokazano smanjuje znake starenja i fotooštećenja. Međutim, bakuhiol ima nekoliko značajnih prednosti u poređenju sa retinolom, pre svega dobar bezbedonosni profil, što znači da su proizvodi sa njim iako podjednako efikasni,  zabeležili  daleko manje neželjenih  efekata. Ne manje važno je to da se bakuhiol može koristiti danju zbog njegove fotostabilnosti. Interesantno je da je bakuhiol i dobar stabilizator retinola, što može pomoći u efikasnijem smanjenju oksidativnog stresa, koja se postiže kada se retinol kombinuje sa bakuhiolom i koristi u višim koncentracijama od fizioloških.

KREATIN

Danas se smatra da spoljašnji štetni faktori i prirodan proces starenja nastaju zbog smanjenih energetskih rezervi kože, koje su neophodne za njenu reparaciju i revitalizaciju. Da bi se popravio izgled kože oštećene od strane različitih spoljašnjih faktora (aerozagađenja, sunčevih zraka i sl.), u ćelijama se aktivira stvaranje kolagena. Međutim, za stvaranje kolagena je neophodna velika energija, a ćelije sa godinama gube energetske rezerve. Taj gubitak energetskih rezervi je najverovatnije jedan od glavnih mehanizama odgovornih za stvaranje bora, naročito na predelima izloženim sunčevom zračenju.

Na tom principu se i zasniva upotreba kreatina u kozmetičkim proizvodima jer  upravo on služi kao depo energije koja je potrebna koži koja stari. Kreatin se pokazao kao efikasna aktivna supstanca u proizvodima za kožu za lokalni tretman, koji ne samo da usporava promene nastale starenjem već dovodi do regeneracije kože, „popravljajući“ oštećenja koja su prethodno nastala i delimično „brišući“ znake starenje kože.

EKSTRAKT LOSOSOVE IKRE-KAVIJAR

Ekstrakt kavijara se sastoji od raznih masnih kiselina, amino kiselina, proteina, vitamina i minerala kao i znatnu količinu DNK i RNK (genetskog materijala) koji povoljno utiču na zdravlje kože, poboljšava karakteristike kože koje stari.  Svaki od ovih sastojaka ima neku od uloga koja ili direktno blagotvorno deluje na kožu ili pomaže ostalim sastojcima iz preparata da dodju do delova kože gde iskazuju svoje efekte. Važno je napomenuti da efikasnost kavijara zavisi kako od kombinacije supstanci koje se u njemu nalaze tako i od same koncentracije kavijara u formulaciji kozmetičkog proizvoda i dužine njene primene. Obzirom na su kozmetički proizvodi sa kavijarom jedni od najskupljih na tržištu, veoma je važno proceniti odnos cene i kvaliteta odnosno, voditi računa o minimalnoj koncentraciji u proizvodu koja može da ispolji željene efekte.

Osim dobro poznate anti-age supstance, vitamina A, u ekstraktu kavijara su prisutne i mnoge slobodne aminokiseline koje su uključene u procese značajne za održavanje optimalne strukture i elastičnosti ekstracelularnog matriksa kože. Ekstrakt je takođe izvor cinka i bakra, što dokazano potpomaže elastičnost kože. Efikasnost ekstrakta je posredovana i brojnim antioksidansima (koji smanjuju nivo slobodnih radikala odgovornih za starenje i pojavu bora), kao što su astaksantin, vitelogelin, vitamin E i ω3 masne kiseline eikozapentenska i dokozahekenska kiselina. Astaksantin se pokazao značajan u poboljšanju elastičnosti kože i redukciji bora. Smatra se da ovi antioksidansi  redukuju i preveniraju depigmentaciju, povećaju blistavost kože i crvenilo lica, što su važna svojstva za primenu u kozmetologiji lica.

Prema tome, danas je naučno dokazano da tretman ekstraktom lososove ikre značajno popravlja sve ispitivane pokazatelje izgleda kože: bore, pigmentaciju, crvenilo, blistavost tena i hidrataciju i doveo do ukupnog poboljšanja izgleda kože, bez neželjenih efekata u smislu senzibilizacije ili iritacije kože.

 

KOMPLEKS AKTIVNIH SUPSTANCI IZ PRIRODNIH IZVORA: IZ MRTVOG MORA I SA HIMALAJA

Na sličan način kao i ekstrakt kavijara, kremovi sa kompleksom aktivnih supstanci poreklom iz Mrtvog mora i sa Himalaja, pokazali su da sinergističko dejstvo kombinacije različitih supstanci, u manjim koncentracijama predstavlja uspešnu strategiju u kozmetologiji.

Zašto je postojala potreba za ovom forulacijom?

Koža lica je područje koje je najviše izloženo dejstvu UVB spektra sunčevog zračenja. Novija istraživanja pokazuju da kreme za zaštitu od sunca samo delimično štite od dugotrajnog štetnog dejstva UV zraka pa se smatralo da se strategija za dugoročnu UV zaštitu ne može koncipirati samo na razvoju antisolarnih preparata, već prevashodno na slabljenju različitih štetnih signalih i inflamatornih puteva, koji su prirodno indukovani kada se koža izlaže UV zracima. Ova antioksidantna zaštita, koja ne uključuje antisolarne preparate, bi mogla da se postigne korišćenjem enzima, vitamina i različitih prirodnih komponenti.

Rešenje za ovaj problem nađen je u samoj prirodi. U nauci je dugo poznato da biljni organizmi (kao što je lišaj) koji potiču iz ekstremnih klimatskih zona stvaraju različite, tzv. sekundarne metabolite kako bi se adaptirale na stres u ekstremnim uslovima i na taj način osiguraju svoj opstanak. Zbog toga je pretpostavljeno da bi primena nekih od pomenutih sekundarnih metabolita (ekstrahovanih iz lišaja) u lokalne tretmane mogla doprineti zaštiti kože od UV zračenja. Primena supstanci koje imaju antiinflamatorno i antioksidantno dejstvo na površinu kože, mogla bi uticati na smanjenje rizika od foto-oštećenja kože.

Polazeći od navedene hipoteze, dizajnirani su proizvodi za tretman lica koji sadrže jedinstvenu kombinaciju prirodnih aktivnih sastojaka, sa dve potpuno različite geografske visine: obale Mrtvog mora (najniže tačke na planeti) i planina Himalaja, najviše tačke na Zemlji. Upravo je ovaj kompleks aktivnih supstanci iz prirodnih izvora, iz Mrtvog mora i sa Himalaja pokazao jaku antioksidantnu aktivnost, kojom pomaže koži u borbi sa UV stresom u smanjenju fotooštećenja. Značajno smanjenje dubine bora i povećanje hidratacije kože, postignuti sa ovim ekstraktom, popravili su izgled kože dobrovoljaca koji su učestvovali u studijama.

MATIČNE ĆELIJE

Matične ćelije kože imaju sposobnost regeneraciju i obnavljanje tkiva i nalaze se u sva tri sloja kože. Ove ćelije konstantno obnavljaju epidermis , idući iz unutrašnjeg ka spoljašnjem sloju kože. Sa starenjem se smanjuje brzina obnavljanja ćelija u koži što ima za posledicu istanjenost kože, suvoću, bledilo na koži, vidljive bore, smanjenu elastičnost.

Istraživanja na polju matičnih ćelija su izuzetno aktuelna a najveće kozmetičke kuće imaju svoje razvojne centre iz ove oblasti, zbog potencijalne mogućnosti usporavanja procesa starenja i modulacije aktivnosti ćelija. Biljke takođe imaju matične ćelije koje su, za razliku od životinjskih- totipotentne matične ćelije odn., imaju mogućnosti da regenerišu celu biljku. Ekstakt matičnih ćelija jabuke je jedan od prvih ekstrakata biljnih matičnih ćelija koji se pojavio na tržištu i koristio se u kremama za redukciju prvih znakova starenja, a kasnije i u anti-age kremovima za zreliju životnu dob.

Na osnovu rezulatata sprovedenih istraživanja pokazalo se da je njegova primena efikasna u zaštiti ljudskih matičnih ćelija (stimulacija proliferacije, zaštita od štetnih delovanja UV zraka na ćelije, kao i održavanje vitalnosti starih matičnih ćelija), smanjenju dubine bora i drugih znakova starenja kože.

I na kraju, umesto zaključka možemo da primetimo da kozmetička industrija ne zaostaje sa ponudom novih i savremenih formulacija kozmetičkih proizvoda do krajnjih potrošača. U svakom slučaju, ono čemu ćemo svi, od istraživača, proizvođača do potrošača i dalje težiti je, ideal celokupnog anti-age koncepta koji je autor ovih redova prepoznala u rečima čuvenog britanskog antropologa, Ešlija Montagu (1905-1999) da je „tajna života umreti mlad, što je kasnije moguće“.

Razglednica iz Pariza − In Cosmetics 2013

Gotovo sam sigurna da će se većina stručnjaka iz oblasti kozmetologije složiti sa mnom da ovogodišnji tradicionalni In cosmetics 2013 Paris nije ni najmanje ostao u senci ovog prelepog grada. Ne samo što je postigao maksimalnu posećenost u svojoj 23-godišnjoj istoriji (oko 30% višu od prošlogodišnjeg održanog u Barseloni), već je svojom inovativnošću − a istovremeno i jednostavnošću potpuno ispunio sva moja očekivanja.

Ono što je naročito bilo interesantno, prvenstveno za naše potrošače, jeste to što su napokon razbijeni višegodišnji mitovi. Kozmetička industrija je priznala da u perspektivi nijedan preparat neće imati moć „face lifting-a“, pa će sva istraživanja u ovoj oblasti biti usmerena na unapređenje senzornih karakteristika preparata i doživljaja samog korisnika. Moć mirisa, sreća i zadovoljstvo potrošača prilikom aplikacije biće apsolutni prioriteti.

„Ne zaboravimo endorfin!“, istakla je Emmanuelle Bassmann u svom predavanju posvećenom trendovima za lepotu 2020, aludirajući na činjenicu da se najpotentniji hormon sreće nalazi upravo u našem organizmu, a zadatak kozmetologa je da svojim novim preparatima podstaknu njegovu prirodnu sintezu. Time je najavila da će ceo koncept u perspektivi biti usmeren ka činjenici da samo srećna i zadovoljna osoba može da ima lepu i zdravu kožu.

Kad smo već kod senzornih karakteristika, pretpostavljate da će veliki izazov za Beauty concept 2020 biti upravo mirisne kompozicije. Kako udovoljiti našem kupcu? Šta je u svesti a šta u podsvesti potrošača prilikom odabira mirisa kozmetičkog preparata za sebe? Zašto se pojedini potrošači, nakon konzumacije novog preparata sa mirisnom notom koja im prija, opet odlučuju za kupovinu starog, društveno prihvatljivog?

Kao što je očekivano, veliki broj predavanja je bio posvećen aktuelnoj Uredbi EU 1223/2009, koja u potpunosti stupa na snagu 11. jula ove godine i prema kojoj je zaštita potrošača dovedena na najviši mogući nivo. Međutim, suprotno našim očekivanjima, ova oblast je bila daleko od monotone, jer su predavači otvorili novu dimenziju u pristupu i načinu komunikacije sa potrošačima.

Ni ovoga puta nisu preskočeni muškarci. Nekoliko predavača se pionirski upustilo u ispitivanje potrošačkih želja jačeg pola. Naime, utvrđeno je da muškarci koriste preparate jačih i sofisticiranih mirisnih nota jer misle da njihove dame očekuju da oni mirišu upravo tako. Međutim, i ovoga puta dame su odlučile, pa će prema Beauty conceptu 2020 za muškarce biti rezervisane blaže, unisex mirisne note, kao što su jasmin, mandarina, maslina i sl. Kao što je napušteno mišljenje da je jak parfem simbol muževnosti, tako je i mirisna kompozicija daleko premašila ulogu samo jednog od sastojaka recepture preparata. Danas se zna da ona može imati i lekovita svojstva, pa vekovima dokazana moć aromaterapije i između ostalih − mirisa jasmina koji krasi i naše All Me preparate, danas ima i naučnu potvrdu.

Nije samo pogled sa drugog sprata Ajfelovog tornja učinio da se osećam toliko srećno. Sumirajući utiske sa In Cosmetics-a, kao proizvođač osećam ponos, a kao potrošač zadovoljstvo jer sam sigurna da smo u All Me preparatima uspeli da tradicionalnu recepturu prilagodimo najnovijim trendovima i postignutim kvalitetom pariramo najvećim svetskim kompanijama.